FLUXATIONS 2017: Esittelyssä taiteilija Elsa Trzaska

Lisätty 23.2.2017

Tällä hetkellä Trzaska tekee ainoastaan videotaidetta. Jotkin teosideat saattavat kuitenkin vaatia esimerkiksi kahden eri tekniikan yhdistämistä.

Elsa Trzaska innostui videotaiteesta opiskeluaikana ja siitä lähtien kyseinen taidemuoto on tuntunut hänelle ominaisimmalta. Video ei ole Trzaskalle vain kuvaa kuvan perään: hänen mielestään videoiden tekemisen voi rinnastaa kolmiulotteisen objektin muokkaamiseen.

Elsa Trzaska valmistui kuvataiteilijaksi Tampereen ammattikorkeakoulusta vuonna 2013. Opintojen alussa häntä kiinnosti valokuvaus eikä hän ei osannut arvata suuntautuvansa videotaiteeseen. Toisen opiskeluvuoden alussa Trzaska kuitenkin kiinnostui videotaiteesta ja osallistui kaikille aiheeseen liittyville kursseille.

Trzaskan kiinnostus taiteen tekemiseen kumpuaa itseilmaisun tarpeesta ja taipumuksesta tarkkailla ympäristöä. Piirtämisellä, maalaamisella ja taiteella yleensäkin on ollut tärkeä osa Trzaskan elämässä pienestä pitäen, mutta se ei kuitenkaan ollut varsinainen syy kuvataidealalle hakeutumiseen.

”Yritän välttää fraaseja, joissa muistellaan kuinka on aina pienenä maalannut ja piirtänyt paljon ja mikään muu ala ei tuntunut sopivalta. Nuo asiat toki pitävät paikkansa minunkin kohdallani, mutta ehkä loppuviimein oma kiinnostukseni taiteen tekemiseen tulee siitä, että itselleni on aina ollut tärkeää keksiä ja suunnitella sekä inspiroitua ympäristöstä ja ihmisistä. Haluan kertoa, ilmaista ja luoda jotakin omaa. Taidealalla se on mahdollista. Nuorempana haaveilin biologin tai arkeologin urasta. Ajatus kuvataiteilijan ammatista muodostui lopulta vasta lukiossa, kun tuli aika tehdä päätöksiä omasta tulevaisuudesta”, Trzaska kertoo.

Trzaskan innostuessa videotaiteesta valokuvaus jäi vähitellen ja lopputyönään Trzaska teki videoteoksen Asteri. Teosta tehdessään Trzaska huomasi, ettei mieltänyt mitään muuta tekniikkaa yhtä voimakkaasti omakseen.

”Ehkä se, mikä innosti minut tekemään videotaidetta, on elokuva ja elokuvan historia sekä illuusio siitä, mitä videoilla voi saavuttaa. On hienoa miten paljon voi saada aikaan, kun määrittää kameran liikkeen ja aseman, kuvauskulman, äänimaiseman, valot ja leikkausrytmin. Paljon vaikutusta on myös sillä, mitä päättää näyttää ja mitä ei. Kaikki nämä valinnat vaikuttavat lopputulokseen”, Trzaska toteaa.

Videoteosten installoinnin moninaiset vaihtoehdot kiinnostavat Trzaskaa, sillä niillä on suuri merkitys suhteessa haluttuun lopputulokseen. Hän näkee videoteokset hyvin kolmiulotteisina ja monisyisinä, vaikka monille video saattaa olla pelkkää kuvaa kuvan perään.

”Monesti videota tehdessäni piirrän erilaisia kaavioita teoksen rytmistä ja tunnelman muutoksista. Videoiden tekemisen voisi hyvin rinnastaa jonkin kolmiulotteisen objektin muokkaamiseen”, Trzaska pohtii.

Tällä hetkellä Trzaska tekee ainoastaan videotaidetta. Hän pyrkii kuitenkin toteuttamaan teokset idealähtöisesti ja jotkin teosideat saattavat vaatia esimerkiksi kahden eri tekniikan yhdistämistä.

”Lähivuosina olen tehnyt ainoastaan videoita, mikä ehkä kertoo siitä, että video tuntuu omimmalta ja luontevimmalta ilmaisukeinolta tällä hetkellä. Toisaalta miellän videoteosten installoinnin myös osaksi lopullista teosta. Installoinnissa voi olla mukana esimerkiksi persialainen matto ja diskopallo, kuten Man Substitute -teoksessani. Olen käyttänyt videoteosten esittämiseen myös kultaisilla kehyksillä kehystettyjä näyttöpäätteitä. Videoidenkin tekeminen on siis loppujen lopuksi aika materiaalista”, Trzaska toteaa.

Trzaska inspiroituu omien sanojensa mukaan oikeastaan ihan kaikesta. Inspiraation ollessa kateissa hän ei jää sohvan pohjalle sitä odottelemaan. Hänen mielestään taiteilijan ammatissa pitää osata luoda ja keksiä myös ilman inspiraatiota: se on osa ammattitaitoa.

”Inspiroidun esimerkiksi ihmisistä, ihmisten käyttäytymisestä ja käyttäytymisen normeista, yksilön ja yhteiskunnan eroista, ympäristöstä ja luonnosta, niiden tämänhetkisestä tilanteesta ja ihmisen vaikutuksesta ympäristöön. Inspiraatio syntyy usein taidetta katsomalla, lehtiä lukemalla, elokuvia katsellessa tai koiran kanssa lenkkeillessä. Inspiraatio tai teosidea voi syntyä ihan hetkessä ja silloin se on heti pakko kirjoittaa ylös ennen kuin sen jo unohtaa”, Trzaska sanoo.

Kulutuskulttuurin ja uhanalaisuuden yhdistelmästä muodostui videotaideteos

Idea Trzaskan Fluxations 2017 -tapahtuman teokseen Extinct sai tavallaan alkunsa leopardikuosista. Leopardikuosia on nähty Trzaskan aiemmissakin teoksissa, ja hän pukeutuu siihen välillä itsekin.

”Tämä absurdi mieltyminen toisen eläimen kuosiin ja sen käyttäminen vaatetuksessa kiinnostaa minua. Samaan aikaan kun vaatekaupat pursuavat tätä tunnistettavaa kuviota, lumileopardit on luokiteltu uhanalaisiksi ja leoparditkin luokitellaan jo vaaraantuneeksi lajiksi. Tästä vaatteiden kulutuskulttuurin ja eläimen uhanalaisuuden yhdistelmästä videoteokseni lähti muotoutumaan sellaiseksi kuin se nyt on”, Trzaska kertoo.

Teos sisältää myös viitteitä taidehistoriaan, scifi-elokuvien maailmaan ja muotikuvastoon. Viime syksynä kuvattu teos saa ensiesityksensä Fluxations 2017 -tapahtuman avajaisissa 15.3.2017. Teosta työstäessä Trzaska on tehnyt yhteistyötä kuvaajan, leikkaajan ja äänisuunnittelijan kanssa. Taiteen edistämiskeskukselta saatu kohdeapuraha mahdollisti osaltaan teoksen toteuttamisen.

Trzaskan kokee mediataiteen olevan kohtalaisen hyvässä nosteessa: videotaide ei ole enää täysin vierasta taiteen kuluttajille, koska sitä tehdään koko ajan enemmän. Mediataide ei silti tunnu olevan tasavertaisessa asemassa suhteessa muihin taidelajeihin.

”Yksi ongelmakohta mediataiteessa on sen myynti. Vaikka en tee teoksia myyntitarkoituksella, tuntuu taiteen ja taiteilijoiden arvottaminen joskus tapahtuvan sen mukaan, kuka myy teoksiaan eniten. Yksityiset ihmiset ostavat videotaidetta hyvin harvoin ja museotkin yllättävän vähän suhteessa muihin tekniikoihin. Mediataidetapahtumia on siis vaikea tehdä liikaa. Kaikki näkyvyys on tervetullutta ja tuo raikkautta taidekentälle”, Trzaska painottaa.

Teksti: Anna Hellén
Kuva: Sebastian Trzaska

Turun Taiteilijaseura esittelee Fluxations 2017 -tapahtuman kuraattorin ja taiteilijat ennen tapahtuman alkua. Seuraava taiteilijaesittely julkaistaan maanantaina 27.2.2017. Muut julkaisupäivät ovat 2.3. ja 6.3. Esittelyt julkaistaan Turun Taiteilijaseuran kotisivuilla ja Fluxations-tapahtuman Facebook-sivuilla.