FLUXATIONS 2017: Esittelyssä taiteilija Heidi Kilpeläinen

Lisätty 20.2.2017

Fluxations 2017 -tapahtumassa nähtävä teos Lauluvastaanotto@Härmälänböle on osa Kilpeläisen jatkuvasti työn alla olevaa performanssiprojektia.

Heidi Kilpeläinen on tehnyt performansseja ja esityksiä lapsesta lähtien eikä inspiraation löytäminen ole ollut taiteilijalle ongelma aikuisiälläkään. Fluxations 2017 -tapahtumassa nähdään Heidi Kilpeläisen teos Lauluvastaanotto@Härmälänböle.

Tällä hetkellä Lontoossa asuva ja työskentelevä Heidi Kilpeläinen (s.1966) on kotoisin Lappeenrannasta. Hän oli kiinnostunut ilmaisusta monipuolisesti jo lapsena. Monipuolisuus kuvaa hyvin Kilpeläisen taidetta myös nykyään. Hänet tunnetaan niin video-, installaatio- ja performanssitaidetta yhdistelevistä taideteoksistaan kuin musiikistaankin. Kilpeläinen oli lapsena mukana ilmaisukerhossa ja on tehnyt kuvataidetta, performansseja ja esityksiä niin kauan kuin muistaa.

”Äidin keittokirjoihin töhertely ja puisen tuolin käsinojien ’koristelu’ leikkivasaran hakkuujäljillä ovat jääneet mieleen lapsuudesta. Innostus videotaiteeseen on tavallaan myös ollut minussa jo lapsesta. Tein naapurin lapsille niin sanottuja elokuvaesityksiä, joissa piirrokset rullapaperilla kuvittivat tarinan kerrontaa”, Kilpeläinen muistelee.

Lukion jälkeen Kilpeläinen harkitsi Teatterikorkeakouluun hakemista ja oli pääosassa Jaakko Pyhälän ohjaamassa elokuvassa ”Ursula”. Hän ei kuitenkaan hakenut teatterialalle, vaan lähti maailmalle.

”Asuin Espanjassa, sitten Englannissa ja piirtelin. Piirtäminen ja maalaaminen ovat aina olleet osa tekemistäni”, Kilpeläinen kertoo.

Kilpeläinen valmistui taiteen maisteriksi Central St Martins -taidekoulusta vuonna 2004. Hän aloitti opintonsa silkkipainantakurssilla ja vaihtoi sitten teoriapainotteiselle Critical Fine Art Practise -linjalle. Tällä linjalla hän tutustui muun muassa videoiden tekemiseen. Maisteriopintojen aikana Kilpeläinen keskittyi videotaiteeseen performanssin ja musiikin kautta. Inspiraation löytäminen ei ole koskaan ollut Kilpeläiselle vaikeaa.

”Kouluaikoina inspiroiduin venäläisestä konstruktivismista, Bauhaus-koulun teatteriproduktioista ja performansseista sekä Jean Cocteaun elokuvista. Nykyisin inspiraatio tulee itse elämästä, uutisista ja maailmanpolitiikan tapahtumista”, Kilpeläinen toteaa.

Epätasa-arvo sekä muut yhteiskunnalliset ja globaalit kysymykset ovat Kilpeläisen taiteessa usein esillä. Samoista asioista hän inspiroitui myös tehdessään musiikkia taiteilijanimellä HK119.

”Samat ajatukset ovat jollain tasolla vaikuttaneet tekemiseeni aina. Musiikkia tehdessäni taustalla oli monenlaisia ajatuksia, kuten halu olla pienen ihmisen puolella, pelko ja luokkajaottelun vastustaminen. Nämä asiat tulivat tietysti eri tavalla esille HK119 -hahmossa ja siihen liittyvissä scifi-teksteissä. Minulla on kuitenkin vielä sama teema näissä performansseissa ja videoissa, joita teen nyt”, Kilpeläinen sanoo.

Tällä hetkellä Kilpeläinen keskittyy pääsääntöisesti videotaiteen tekemiseen ja musiikin tekeminen on jäänyt taka-alalle. Videoiden tekeminen on hänelle kuitenkin ilmaisukeino muiden joukossa.

”Käytän usein performanssia osana tai lähtökohtana videotaiteessani. HK119 -hahmo tuli myös eloon videon kautta ja siinä yhdistyi monta puolta. Hahmoon kuului muutakin kuin musiikinteko. Tein itse mm. maskit, puvustukset ja lavastukset. Videotaiteeni on tavallaan samaa jatkumoa. Video on vain platformi ja tila, mikä yhdistää muita taidelajeja”, Kilpeläinen pohtii.

Lauluvastaanotossa Kilpeläinen tulee alas esiintymislavalta

Fluxations 2017 -tapahtumassa nähtävä teos Lauluvastaanotto@Härmälänböle on osa Kilpeläisen jatkuvasti työn alla olevaa performanssiprojektia. Idea performanssiin syntyi Beaconsfield-gallerian residenssissä Lontoossa. Fluxations 2017 -tapahtumassa esillä oleva teos on tehty tapahtumaan varta vasten.

”Lauluvastaanotto sai alkunsa Beaconsfield-residenssin aikana järjestetystä performanssista, jossa oli useita eri lavasteita samassa tilassa. Esitin lavasteissa pääosin suomalaisia tangoja. Lauluvastaanotto oli tapahtuman ainoa teos, jossa tarvittiin yhteistyötä katsojalta: ryhdyin laulamaan vasta jonkun istuessa minua vastapäätä olevaan tuoliin. Tästä kokeilusta syntyi kipinä ja aloin toteuttaa teosta eri paikoissa”, Kilpeläinen kertoo.

Kilpeläinen toteaa teoksensa olevan omanlaisensa jatkumo vanhan ajan runonlaulannalle ja myös hänen omalle laulajanuralleen. Lauluvastaanotto-performanssissa Kilpeläinen kokee tavallaan tulleensa alas esiintymislavalta yleisön joukkoon.

”On ollut kivaa niin sanotusti tulla lavalta pois ja olla tilanteessa, jossa performanssiin osallistuva ihminen on yhtä tärkeä osa esitystä kuin minä, esiintyjä. Koko esitystä ei ole ilman sitä osallistujaa”, Kilpeläinen toteaa.

Teksti: Anna Hellén
Kuva: Jari Flinck

Turun Taiteilijaseura esittelee Fluxations 2017 -tapahtuman kuraattorin ja taiteilijat ennen tapahtuman alkua. Seuraava taiteilijaesittely julkaistaan torstaina 23.2.2017. Muut julkaisupäivät ovat 27.2., 2.3. ja 6.3. Esittelyt julkaistaan Turun Taiteilijaseuran kotisivuilla ja Fluxations-tapahtuman Facebook-sivuilla.